دستورالعمل جامع آموزشی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۴– ۱۴۰۳ دانشگاه علم و فرهنگ
به منظور اطلاع دانشگاهیان محترم از نحوه فعالیتهای آموزشی در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳، این دستورالعمل که در تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۲۴ به تصویب شورای آموزشی دانشگاه رسیده است، برای اجرا ابلاغ میگردد.
الف) انتخاب واحد، تشکیل کلاسها و امتحانات
۱- کلاسها در تمامی مقاطع تحصیلی از اول مهرماه تا ۲۰ دیماه ۱۴۰۳ بهصورت حضوری تشکیل میشود.
تبصره: تعداد محدودی از درسها بهصورت مجازی ارائه خواهد شد که در مورد جزئیات آن، متعاقباً اطلاعرسانی میگردد.
۲- دانشجویان اجازه شرکت در کلاس درس، بدون ثبتنام و انتخاب واحد رسمی از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه، را ندارند.
۳- ثبتنام نکردن دانشجو در هر نیمسال تحصیلی و ترک تحصیل بدون کسب اجازه از دانشگاه، منجر به ثبت وضعیت عدم مراجعه در سامانه جامع آموزشی دانشگاه و لغو معافیت تحصیلی دانشجویان ذکور مشمول خواهد شد. امکان ادامه تحصیل دانشجو، منوط به موافقت شورای بررسی موارد خاص و نیز اخذ مجوز از سازمان نظاموظیفه برای دانشجویان مشمول خواهد بود.
۴- رعایت پیشنیاز (تقدموتأخر) هر درس طبق برنامه درسی مصوب الزامی است. درس/درسهایی که بدون رعایت پیشنیاز اخذ شود، از سوی آموزش حذف خواهد شد و مسئولیت آن متوجه دانشجو بوده و شهریه درس/درسهای حذف شده مسترد نمیگردد.
تبصره: دانشجویی که در نیمسال آخر تحصیلی، حداکثر تا ۲۴ واحد درسی برای فارغالتحصیلی اخذ نماید و هیچ واحدی باقی نمانده باشد – به شرطی که میانگین کل نمرات وی حداقل ۱۰ باشد – از رعایت پیشنیاز، همنیازی درسها و تداخل ساعت امتحان معاف است.
۵- پس از زمان حذف و اضافه، دانشجو حق جابهجایی گروه درسی را، حتی با هماهنگی استادان، ندارد.
۶- دانشجویان موظفند در تاریخ ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳ (پس از بازه زمانی حذف و اضافه) از طریق گزارش ۷۸ سامانه جامع آموزشی دانشگاه، آخرین تغییرات برنامه درسی خود را مشاهده و طبق آن در کلاس شرکت نمایند.
۷- تمامی امتحانات پایان نیمسال تحصیلی طبق برنامه زمانبندی برای هر درس، در بازه زمانی ۲۹ دیماه تا ۱۵ بهمنماه ۱۴۰۳ بهصورت حضوری در محل دانشگاه برگزار میشود.
۸- عدم حضور دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی (ناپیوسته و پیوسته) و کارشناسیارشد در جلسه امتحان پایان نیمسال تحصیلی و یا غیبت کلاسی بیش از حد مجاز (به هر دلیل)، در این نیمسال تحصیلی، به منزله درخواست حذف آموزشی آن درس یا درسها است و هیچگونه درخواست امتحان مجدد و یا ثبت نمره پذیرفته نمیشود.
۹- برگزاری هرگونه آزمون شفاهی، کلاس جبرانی، حل تمرین، فوقبرنامه و… ، در بازه زمانی امتحانات پایان نیمسال تحصیلی (۲۹ دیماه تا ۱۵ بهمنماه ۱۴۰۳)، مجاز نیست.
۱۰- استادان محترم از هفته دوازدهم تا پایان هفته شانزدهم (۱۷ آذرماه لغایت ۲۰ دیماه ۱۴۰۳) فرصت دارند «غیبت کلاسی» دانشجویانی را که بیش از حد مجاز در جلسات درسی شرکت نکردهاند (محروم از امتحان پایانی)، در سامانه جامع آموزشی دانشگاه ثبت نمایند و پس از ۲۱ دیماه (پایان کلاسها) اسامی محرومین قابل ثبت نیست.
۱۱- بازه امتحانات پایانی شامل یک دوره ۱۴روزه است که روزهای سوم و نهم آن به گروه \”معارف اسلامی و عمومی\” اختصاصیافته است.
۱۲- برگزاری آزمون کتبی پایان نیمسال تحصیلی برای تمامی درسهای نظری و بخش نظری تمامی درسهای عملی – نظری الزامی است.
۱۳- در صورت عدم برگزاری آزمون (به هر دلیل) در ایام امتحانات، امتحانات همان روز به بعد از آخرین امتحان منتقل خواهد شد و درخواست تغییر در زمان برگزاری امتحان پذیرفته نیست.
توصیه میشود، دانشجویان در برنامه ریزی خود، تا چند روز بعد از پایان امتحانات، آمادگی برگزاری احتمالی امتحانات بهتعویقافتاده را داشته باشند.
۱۴- مدرس هر درس موظف است، نمره نهایی هر درس را، با لحاظ نمودن مهلت حداقل ۴۸ ساعته برای بررسی تقاضای تجدیدنظر دانشجویان از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه، تأیید کند.
۱۵- آخرینمهلت ثبت نهایی نمرات دانشجویان مقطع کارشناسی (قفل نمرات در سامانه جامع آموزشی دانشگاه) توسط استادان محترم، برای درسهای نظری ۱۰ روز پس از برگزاری هر امتحان و برای درسهای عملی پایاننامه، پروژه پایانی، طرح و رساله نهایی، پژوهشهای عملی، کارآموزی و کارورزی در مقطع کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، حداکثر تا سهشنبه ۳۰ بهمنماه ۱۴۰۳ و برای مقاطع کارشناسیارشد حداکثر پایان اسفندماه ۱۴۰۳ و دکتری ۳۱ فروردینماه ۱۴۰۴ است.
۱۶- طبق مقررات آموزشی، درس/ درسهای نمره دار (حتی نمره صفر)، قابل حذف نیست.
۱۷- دانشجویان انتقالی موظف به انجام امور تطبیق واحد و پیگیری ثبت سوابق در سامانه جامع آموزشی دانشگاه هستند. در صورت عدم انجام تطبیق واحد، درسهایی که بدون رعایت پیشنیاز اخذ شده باشد، حذف آموزشی میگردد و شهریه مسترد نمیگردد.
۱۸- دانشجوی متقاضی معادلسازی (تطبیق واحد) باید حداکثر تا پایان اولین نیمسال تحصیلی بهعنوان دانشجوی رسمی دانشگاه علم و فرهنگ، پیگیر ارسال اصل ریزنمرات تأیید شده دانشگاه قبلی به آموزش دانشگاه باشد، در غیر این صورت معادلسازی درسها و نیز ثبتنام نیمسال بعد دانشجو امکانپذیر نیست.
ب) مرخصی تحصیلی و حذف ترم
– دانشجوی متقاضی اخذ مرخصی تحصیلی موظف است درخواست خود را حداکثر تا آغاز بازه زمانی حذف و اضافه (۹ مهرماه ۱۴۰۳) در سامانه جامع آموزشی دانشگاه ثبت کند، در غیر این صورت در وضعیت دانشجو بهعنوان انصراف از تحصیل اعمال میشود.
– اخذ مرخصی و حذف ترم برای دانشجویان مشمولی که در سنوات ارفاقی و مهلت معرفی هستند، مجاز نیست؛ اما دانشجویانی که به دلایلی خارج از اراده خود ناگزیرند از این فرصت برای ادامه تحصیل استفاده کنند، لازم است درخواست خود را همراه مدارک و مستندات از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه، ارسال کنند. فقط در صورت تأیید شورای بررسی موارد خاص دانشگاه و اخذ مجوز از حوزه نظاموظیفه، ثبت مرخصی و حذف ترم برای این دانشجویان قابلانجام است.
ج) اخذ درس بهصورت معرفی به استاد
۱- پس از ثبت تمامی نمرات دانشجوی دوره کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) ورودی مهرماه ۱۴۰۲ و پس از آن، در سامانه جامع آموزشی دانشگاه، درصورتیکه دانشجو برای دانشآموختگی حداکثر دو درس نظری تا سقف ۴ واحد درسی باقیمانده داشته باشد، با تأیید گروه آموزشی میتواند آن دو درس را بهصورت معرفی به استاد در آن نیمسال تحصیلی یا بازه تابستان اخذ کند. برای دانشجویان ورودیهای قبل از مهر ۱۴۰۲، مطابق آییننامهها و شیوهنامههای مصوب دورههای خود عمل میشود.
۲- چنانچه دانشجو قبلاً ً یک درس عملی – نظری را اخذ نموده، ولی نمره قبولی کسب نکرده باشد، اما دوره عملی آن درس را گذرانده باشد، میتواند با رعایت مفاد بند ۱، بخش نظری آن درس را بصورت معرفی به استاد اخذ نماید.
۳- چنانچه دانشجو به هر دلیلی در تاریخ تعیین شده برای امتحان درس معرفی به استاد مراجعه نکند، مجاز به اخذ مجدد درس به صورت معرفی به استاد نخواهد بود.
۴- درصورت درخواست دانشجو همراه با ارائه مدارک و مستندات درخصوص علت عدم شرکت در جلسه امتحان و تأیید مدیر گروه آموزشی مربوطه، صرفاً برای یکبار دیگر دانشجو مجاز به شرکت در امتحان نوبت بعدی درس معرفی به استاد در همان نیمسال تحصیلی میباشد.
۵- دانشجویان تنها یکبار امکان بهرهمندی از تسهیلات معرفی به استاد را در طول دوره تحصیل خواهند داشت. درصورت عدم اخذ نمره قبولی در درس/درسهای اخذ شده به صورت معرفی به استاد، دانشجو موظف است درس/درسهای باقیمانده را در سنوات مجاز تحصیلی، اخذ و در کلاسهای مربوط به آن شرکت نماید.
توجه: برگزاری درسهای دورههای کارشناسی ارشد و دکتری و نیز درسهای عملی یا عملی – نظری دوره کارشناسی به صورت معرفی به استاد، مجاز نیست.
د) رفع نقص مدارک ثبتنامی، عدم مراجعه دانشجو و سنوات تحصیلی
۱- دانشجویان شاغل به تحصیلی که طبق دستورالعملهای سازمان سنجش آموزش کشور، موفق به رفع نقص مدارک ثبتنامی (از قبیل: معافیت تحصیلی، گواهی موقت یا اصل مدرک تحصیلی مقطع قبلی و تأییدیه تحصیلی) نشدهاند، لازم است حداکثر یکماه پس از شروع نیمسال تحصیلی نسبت به رفع نقص مدارک تحصیلی خود اقدام نمایند تا در روند تحصیل آنها مشکل جدی ایجاد نشود.
۲- دانشجویان مشمول (دارای معافیت تحصیلی) در صورت قطع ارتباط تحصیلی (اتمام تحصیل، انصراف و یا اخراج از تحصیل) فوراً به حوزه نظام وظیفه معرفی و معافیت تحصیلی آنان لغو خواهد شد.
۳- ثبتنام نکردن دانشجو در هر نیمسال تحصیلی و ترک تحصیل بدون کسب اجازه از دانشگاه، منجر به ثبت وضعیت عدم مراجعه در سامانه جامع آموزشی دانشگاه در زمانهای زیر و لغو معافیت تحصیلی دانشجویان مشمول خواهد شد:
مقطع کارشناسی: ۳ هفته بعد از حذف و اضافه
مقطع کارشناسی ارشد: ۳ ماه بعد از حداکثر مهلت اعلام نمرات آخرین نیمسال تحصیلی
مقطع دکتری: ۶ ماه بعد از حداکثر مهلت اعلام نمرات آخرین نیمسال تحصیلی
شایان ذکر است امکان ادامه تحصیل دانشجو، منوط به اخذ موافقت شورای بررسی موارد خاص و نیز اخذ مجوز از سازمان نظام وظیفه برای دانشجویان مشمول خواهد بود.
۴- در مواردی که دانشجو موفق به گذراندن درسهای مصوب رشته در مدت مجاز تحصیل و مدت اضافه شده توسط شورای آموزشی و تحصیلات دانشگاه نشود، لازم است درخواست افزایش سنوات تحصیلی را حداقل ۳ ماه قبل از اتمام سنوات تحصیلی، از طریق سامانه جامع امور دانشجویان) سجاد (به نشانی: https://portal. saorg.ir به شورای بررسی موارد خاص دانشگاه ارائه دهد، در غیر اینصورت با وی طبق مقررات رفتار خواهد شد.
۵- دانشجویان موظفند هرگونه تغییر در شناسنامه، محل سکونت دایم و یا شماره تلفن همراه خود را بلافاصله به دانشگاه اعلام نموده و درصورت تغییر در شناسنامه، یک نسخه تصویر تمام صفحات شناسنامه را تحویل نمایند. لازم است دانشجویان دوره کارشناسی به اداره پیشخوان آموزش و کارشناسی ارشد و دکتری به اداره آموزش دانشکده مراجعه نمایند. بدیهی است درصورت عدم اعلام سریع و به موقع تغییرات، مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از آن به عهده شخص دانشجو خواهد بود.
ه) انتخاب استاد راهنما و تصویب پیشنهاده (پروپوزال) دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی و ارزیابی جامع دوره دکتری
۱- دانشجویان دورههای کارشناسی ارشد و دکتری موظفند مطابق با شیوهنامه فعالیتهای دوره پژوهشی، تا قبل از شروع نیمسال سوم تحصیلی، استاد راهنما و پیشنهاده (پروپوزال) خود را (با نظر استاد راهنما) به تصویب دانشگاه برسانند. چنانچه دانشجو تا پایان نیمسال تحصیلی چهارم پیشنهاده خود را به تصویب دانشگاه نرساند، از ادامه تحصیل محروم میشود.
۲- برای ورود به مرحلۀ ارزیابی جامع دوره دکتری، کسب میانگین کل نمرات حداقل ۱۶ و احراز بسندگی زبان الزامی است. نحوه احراز بسندگی زبان بر اساس شیوهنامه داخلی ارزیابی توانمندی زبان خارجی دانشجویان دوره دکتری صورت میپذیرد.
و) سایر موارد
۱- اداره کل برنامه ریزی، نظارت و توسعه آموزشی در طول نیمسال تحصیلی بر تشکیل منظم و مستمر کلاسها نظارت خواهد داشت.
۲- مسئولیت پیگیری برگزاری کلاسها بر عهده مدیر گروه آموزشی و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده است.
۳- شرکت در انتخاب واحد مقدماتی (پیش ثبت نام) در بازه زمانی ۲۴ تا ۲۸ آذرماه ۱۴۰۳ برای تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) الزامی است. شایان ذکر است چنانچه دانشجویی پیشثبتنام انجام ندهد، فقط در آخرین روز ثبت نام میتواند انتخاب واحد نماید.
۴- تمام دانشجویان موظفند از تاریخ اول تا ۵ دیماه ۱۴۰۳ (هفته ارزشیابی)، نسبت به ارزشیابی استادان از طریق سامانه جامع آموزشی دانشگاه اقدام نمایند. تبعات ناشی از عدم انجام ارزشیابی، از جمله عدم امکان مشاهده نمرات نهایی امتحانات پایان نیمسال تحصیلی و اعتراض به نمرات نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳، به عهده دانشجو بوده و هیچگونه عذری پذیرفته نخواهد بود.
امید است با یاری خداوند متعال و تشریک مساعی و تداوم همراهی استادان گرانقدر، دانشجویان عزیز و کارکنان پرتلاش، دانشگاه علم و فرهنگ در پیشبرد فرآیند آموزش و نیل به اهداف نهایی حوزه آموزش عالی، بیش از پیش موفق باشد.